Pyöräily

Pyöräily on nuorten suosima tapa liikkua itsenäisesti, helposti ja nopeasti paikasta toiseen. Polkupyörä on kuitenkin ajoneuvo, joten sitä ajettaessa tulee noudattaa ajoneuvojen sääntöjä.

Pyöräily lisää mahdollisuuksia siirtyä pidempiäkin matkoja vaivattomasti ja edullisesti. Pyöräileminen on usein mahdollista vuoden ympäri, ja se on myös ekologista.

Viime kädessä pyöräilijän oma ajotapa ratkaisee liikkumisen turvallisuuden. Pyöräilijälle sopivat samat neuvot kuin autoilijalle: ennakoi muiden toimintaa ja toimi itse niin, että muut tiellä liikkuvat ymmärtävät aikeesi. Ajonopeuden tulee olla sellainen, että pyörä on hallittavissa yllättävissäkin tilanteissa. Harkitseva pyöräilijä valitsee huonolla kelillä muun kulkutavan.

Vauhti lisää vaaratilanteita

Liikenteessä on viime vuosina kuollut keskimäärin 20 pyöräilijää vuodessa, loukkaantuneita arvioidaan olevan vuosittain jopa 30 000. Loukkaantumisriski on kaksinkertainen 10–14-vuotiailla pyöräilijöillä koko väestöön verrattuna.

Kaksi kolmesta pyöräilykuolemasta ja yhdeksän kymmenestä loukkaantumisesta tapahtuu taajamissa. Lähes 70 % henkilövahingoista tapahtui risteyksissä – erityisesti kärkikolmiollisissa risteyksissä. Näkemäesteet (esim. aidat, puut, pensaat) lisäävät huomattavasti onnettomuuden riskiä pyörätien ja ajoradan risteyksessä.

Pyöräilijän menehtymisen aiheuttaa usein päävamma. Liikennevahinkojen tutkijalautakuntien mukaan onnettomuuksissa kuolleista 80 % pyöräili ilman kypärää (vuosi 2010).

Vain pölkkypää ei käytä kypärää

Laki velvoittaa ja järkisyyt puoltavat kypärän käyttöön. Pää on ihmiselle tärkein ruumiinosa ja sitä kannattaa liikenteessäkin suojata niin hyvin kuin mahdollista.

Tieliikennelain mukaankin polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Pyöräilykypärän käyttö vähentää kuolemanriskiä 73 % ja aivovammariskiä lähes 90 %.

Pelkästään jo pyörän päältä putoaminen ja pään lyöminen sen seurauksena voi aiheuttaa kohtalokkaan päävamman. Vaikka itse ajaisi erittäin varovasti, liikenteessä muut voivat käyttäytyä yllättävästi ja aiheuttaa onnettomuuden myös sinulle.

 

Katso Liikenneturvan kampanjavideo: Kypärätesti – Pölkkypää ei käytä kypärää

Kypärän kiinnitys

  • Kypärä suojaa parhaiten, kun se on oikean muotoinen ja kokoinen.
  • Laita kypärä päähän niin, että se peittää otsan eikä ole liiaksi takaraivolla.
  • Kiristä kypärän sääntöpanta sopivaksi. Kypärä tuntuu päässä mukavalta ja tukevalta.
  • Säädä hihnojen risteyskohdat korvien alapuolelle. Kiristä leukahihna niin, että sormesi mahtuu hihnan ja leuan väliin.

Kypärä ei ole ikuinen

Varmista, että kypärälläsi on eurooppalainen hyväksymismerkintä CE. Kypärän käyttöikä on enimmillään 10 vuotta, kun sitä käsittelee oikein. Voimakkaan iskun saanut tai naarmuuntunut kypärä on syytä vaihtaa uuteen. Sen iskunvaimennuskyky on voinut heikentyä, vaikka vaurio ei näy ulospäin.

 

Päävamman sattuessa: päävamman hoito

Pyöräilyonnettomuudet vuosittain
  • 20 pyöräilykuolemaa
  • 2/3 kuolemantapauksista sattuu taajamissa
  • 70 % kolaroi moottoriajoneuvon kanssa
  • 80 % pyöräili ilman kypärää
  • 900 loukkaantunutta pyöräilijää
  • 9/10 pyöräilyonnettomuuksista sattuu taajamissa
  • 70 % henkilövahingoista tapahtuu risteyksissä
Takaisin sivun alkuun