Selkävaivat nuorten kiusana

Selkä kestää hyvin suurtakin kuormitusta, kun vartaloa tuetaan tehokkaasti keskivartalon lihaksilla. Vahvat lihakset yksinään eivät kuitenkaan estä selkävammojen ja kivun syntymistä, tarvitaan myös taitoa selän asentojen ja liikkeiden hyvään hallintaan.

Miksi selkä kipeytyy?

Selkäkivun aiheuttaa liiallinen tai toistuva vahingollinen kuormitus, minkä seurauksena kudokset ylikuormittuvat ja niihin syntyy vaurio. Vauriota seuraa nopeasti selkäkipu, johon monesti liittyy voimakas lihasten jännitystila, kuten noidannuoli.

Kipu on seurausta kudosten vauriosta, joka on syntynyt esimerkiksi nostotilanteessa. Kipu aiheuttaa vaikeuksia liikkeiden hallinnassa. Kipu voi pitkittyessään aiheuttaa kierteen, joka hankaloittaa jokapäiväistä elämää. Selkävaivoja potenut tietää, että monet päivittäiset toimet pitää opetella tekemään uudella, selälle sopivalla tavalla.

Selkäkivut yleisiä myös nuorilla

Neljäsosa 12−18-vuotiaista kärsii toistuvasta selkäkivusta ja joka kymmenennellä nuorista selkäkipu on kroonista eli jatkuvaa. Selkäkivut yleistyvät iän myötä. Tytöillä selkäkipua esiintyy hieman useammin kuin pojilla. Tytöillä selkäkivut myös kroonistuvat hieman useammin kuin pojilla. Säännöllinen tupakointi ja hyvin vähäinen fyysinen aktiivisuus ovat yhteydessä selkäkipuihin. Lisäksi selkäkivut ovat yhteydessä selkärangan alentuneeseen liikkuvuuteen ja huonoon vartalon lihaskestävyyteen. Toisaalta myös intensiivinen kilpaurheilutoiminta lisää nuorten selkäkipujen ja selän loukkaantumisen riskiä.

Hyvä lihaskunto ja alaselän hallinta ehkäisevät vammoja ja selkäkipuja

Vartalon vahvat ja joustavat lihakset ovat tärkeitä selän tukemisessa. Tärkeintä on, ettet päästä selkää pyöristymään taaksepäin ja käytät vatsa- ja selkälihaksia alaselän tukemiseen.

Tilanteita, joissa alaselän vammariski on korkea:

  • huonot istumisasennot
  • raskaiden taakkojen nostelu
  • huonossa alaselän asennossa tehdyt raskaat työt
  • alaselän liiallinen pyöristyminen kevyissäkin toimissa (esim. käsien pesu)
  • väärät tekniikat kuntosalilla
Takaisin sivun alkuun