Perustekniikat tarkkailuun punttisalilla

Muista alaselän kannalta oikea nosto- ja kyykistystekniikka (kyykyt, nostot, askellukset), kun harjoittelet pienillä tai suurilla painoilla.

Selän hyvää asentoa voidaan harjoitella punttisalilla ensin kepin avulla.

Kepin tulee eteen kumartuessa pysyä kiinni pakarassa, yläselässä sekä takaraivossa. Jos alaselkä pääsee voimakkaasti pyöristymään, selän syvät ojentajalihakset eivät tue lannerankaa ja vamma-alttius lisääntyy.

Seiso suorassa ja aseta keppi kiinni takaraivoon, lapojen väliin ja ristiluuhun. Kaikkien kolmen pisteen tulisi osua tankoon kyykyn aikana.

Opettele oikea askelkyykkytekniikka

Hallitussa askelkyykyssä vartalo kallistuu lonkista eteen alaselkä suorana, jolloin

  • alaselän lihakset aktivoituvat
  • alaselän asento säilyy turvallisella neutraalialueella
  • selän tukevuus on hyvä.

Vältä kyykistelyä pystysuoralla selällä. Pystyselällä tehtävässä kyykyssä alaselkä pyöristyy, jolloin

  • alaselän lihaksisto ei aktivoidu
  • selän tukevuus on huono.

Varo selän äärivenytyksiä ja vältä kaikissa eteentaivutusliikkeissä alaselän täydellistä taaksepäin pyöristämistä.

Takaisin sivun alkuun