Oikea nostotekniikka suojaa selkää

Oikea nostotekniikka on tärkeää selkäkipujen ennaltaehkäisyssä. Suunnittele nostaminen etukäteen ja tee raskaat nostot aina kun mahdollista yhdessä kaverin kanssa.

Nostettaessa tavaroita lattialta vartaloa tulee kallistaa aina lonkista eteen alaselkä suorana, jolloin:

  • alaselän asento säilyy turvallisella neutraalialueella
  • kallistus tehostaa selän lihasten supistumista
  • selän tukevuus paranee.

Älä nosta tavaroita jalkaterät rinnakkain vaan käyntiasennossa eli jalat eri tasoissa. Näin nostettaessa on helpompi säilyttää alaselän turvallinen asento.

Painavan taakan nosto

Pidä jalat kävelyasennossa ja kyykisty reilusti, jolloin alaselkä pysyy neutraalissa asennossa.

Noston aikana selkä tulee pitää neutraalissa asennossa. Noston aikana on syytä varoa selän pyöristymistä.

Taakan lasku tasolle

Painavan taakan laskemisessa tasolle tulee varoa, että selkä ei joudu kallistumaan taaksepäin.

Kevyen esineen nosto

Tee kaikki kevyet nostot yhdellä jalalla seisten. Näin vältät automaattisesti vahingollisen alaselän pyöristymisen ja kiertoliikkeen.

Takaisin sivun alkuun