Hyvä istuma-asento

Opettele hyviä istuma-asentoja, joissa alaselän asento säilyy turvallisella neutraalialueella. Tärkeintä on, ettet päästä selkää pyöristymään taaksepäin ja käytät vatsa- ja selkälihaksia alaselän tukemiseen. 

Hyvän istumisen vinkit

  • Pidä selkä suorana.
  • Istu tuolin perällä.
  • Pidä jalat tukevasti lattialla tai jalkatuella.
  • Pidä kyynärvarret 90˚ kulmassa pöydällä.
  • Tarkista, että niska ja pää on vartalon jatkeena (ei kallistuneena taaksepäin, eikä liiaksi eteenpäin).
  • Pidä ranteet työskennellessä mahdollisimman suorana (ei pitkäkestoisesi yli 15˚ kulmassa).
  • Vaihda asentoa säännöllisesti pienin liikkein.

.

Säilytä alaselän hyvä asento myös istuessasi skootterin ratissa. Istu skootterin satulalla kuin tuolilla:

  • Istu selkä suorassa.
  • Pidä jalat tukevasti alustalla.
  • Istu satulan takaosassa.
  • Pidä hartiat alhaalla.

Muuta työskentelyasentojasi kekseliäästi!

Lukeminen ja TV:n katselu jumppapallon päällä istuen tuo vaihtelua ja elvyttää selkää. Tietokoneen voi puolestaan sijoittaa korkealle tasolle ja työskennellä seisaallaan.

Takaisin sivun alkuun