Suojaravintoaineet

Liikunnan kannalta tärkeimmät suojaravintoaineet

 suojaravintoaine  päätehtävät saantilähteet

 vitamiinit

 C-vitamiini liikunnasta palautuminen, flunssan torjunta, raudan imeytyminen tuoreet vihannekset, sitrushedelmät, marjat erit. mustaherukka ja mansikka
 D-vitamiini luuston vahvistaminen, yleinen terveys auringonvalo, kala, maito, margariini,
 E-vitamiini liikunnasta palautuminen, solujen ja solukalvojen suojaaminen kasviöljyt, margariinit, kala
 B-ryhmän
vitamiinit
hermojen, aivojen ja lihasten kunnossapito täysjyväviljat, liha, kana, maito
 A-vitamiini silmien, ihon, hiusten ja luuston kunnossapito margariinit, voi, porkkana, maksa

 kivennäis- ja hivenaineet

 rauta hapen kuljetus punainen liha, maksa, veriruuat, täysjyväviljat, kasvikset
 kalsium luiden vahvistaminen ja luuston kunnossapito maitotuotteet, kala, lehtivihannekset
 magnesium energia-aineenvaihdunnan, lihasten ja hermoston toiminnassa lukuisia tehtäviä täysjyväviljat, kasvikset, sisäelimet, liha
Takaisin sivun alkuun