Energiaravintoaineiden sopivat suhteet

Proteiinin, hiilihydraattien ja rasvan suhteilla on erityinen merkitys aktiiviselle liikkujalle.

Hiilihydraatit

Hiilihydraatit ovat keskeinen energianlähde. Tehokkaaseen ja pitkäkestoiseen liikuntaan tarvitaan hiilihydraatteja.

Hiilihydraattien syöminen heti liikunta-suorituksen jälkeen on erityisen tärkeää. Tällaisia liikuntaharjoituksia ovat esim. juoksu, hiihto, eri lajien tehoharjoitteet sekä pallo- ja mailapelit, jotka tyhjentävät lihasten energiavarastot harjoituksen aikana.

Paljon kuluttavien kestävyyslajien aktiivisen harrastajan kannattaa syödä osa päivän hiilihydraateista myös nopeasti imeytyvinä hiilihydraatteina (esimerkiksi vaaleaa leipää ja riisiä sekä sokeroitua  maitovalmistetta).

Hiilihydraattien niukka syöminen voi aiheuttaa:
  • suorituskyvyn laskua
  • lihasten neste- ja energiavarastojen vajautta
  • palautumisen heikentymistä, lihasten kipeytymistä
  • revähdyksiä, elimistön ylikuormitustiloja.

Proteiinit

Proteiineja tarvitaan lihasten ja kunnon kehittymiseen. Liikkuja tarvitsee niitä harjoituksen jälkeen lihassolu-vaurioiden korjaamiseen ja lihasten kehityksen käynnistämiseen. Jos elimistö saa kovatehoisen liikunnan jälkeen ruuasta liian vähän proteiineja, alkaa elimistö käyttää omia kudoksiaan proteiinin lähteenä.

Proteiinien niukka syöminen voi aiheuttaa:
  • palautumisen heikentymistä, lihasten kipeytymistä
  • suorituskyvyn laskua
  • rasitusvammoja
  • elimistön ylikuormitustiloja, flunssa- ja sairastumisalttiutta

Rasva

Rasva on välttämätön ravintoaine. Rasvaa tarvitaan kevyen ja matala-tehoisen liikuntasuorituksen energian-lähteeksi sekä kehon palautumista tukevaan hormonitoimintaan.

Aktiiviliikkujan ruokavalio ei voi olla rasvaton. Hyvälaatuiset rasvat (kuten kasviöljyt, kalarasvat ja kasviöljy-pohjaiset levitteet) vaikuttavat positiivisesti suorituskykyyn ja kunnon kehittymiseen.

Liian vähärasvainen tai rasvaton ruokavalio saattaa:

  • heikentää rasva-aineenvaihduntaa
  • laskea suorituskykyä
  • aiheuttaa verensokerin heilahtelua
  • aiheuttaa energiavajetta
Takaisin sivun alkuun