Urheilujuomat

Vesi riittää normaalisti aktiivisenkin liikkujan perusjuomaksi. Urheilujuoma on kuitenkin joskus tarpeellinen. 

Normaalin juomisen lisäksi liikkujan kannattaa juoda nestettä 0,5−1 litraa jokaista liikuttua tuntia kohden päivässä. Liikunnan aikana tämä tarkoittaa ”kulausta” (1−2 dl) noin 15−20 minuutin välein.

Urheilujuomat ylläpitävät elimistön kivennäisaine- ja energiatasapainoa. Helteellä ja erityisen pitkissä liikuntasuorituksissa ja peleissä voidaan tarvita urheilujuomaa, josta saadaan nopeasti elimistöön paitsi nestettä myös tarvittavia suoloja sekä hiilihydraatteja.

Juoman runsas sokerimäärä (esim. tuoremehuissa ja limsoissa) haittaa nesteen imeytymistä elimistöön liikunnan aikana. Valmiina myytävät urheilujuomat sisältävät vain noin puolet mehujen ja limsojen sokerimäärästä. Jos liikuntasuorituksen aikana kuitenkin juo mehuja, tulee ne laimentaa puoliksi vedellä imeytymisen parantamiseksi.

Takaisin sivun alkuun