Arkiravinnosta vireyttä

Ravinto vaikuttaa jaksamiseen arjessa ja liikunnassa. Arjen ravintovalinnoilla on iso merkitys. Kun arkiruokailu on terveellistä ja säännöllistä, voi juhlan aikaan ja erityistilanteissa hellittää ja herkutella.

Ravinto vaikuttaa

  • vireystilaan ja jaksamiseen
  • liikuntavammojen riskiin
  • kunnon kehittymiseen
  • liikuntasuorituksesta palautumiseen
  • hyvään oloon
  • painonhallintaan.

Arkiruuan pitäisi olla hyvää ja ruokailuhetken nautinnollinen, mutta silti helposti toteutettava. Sekä vähemmän liikkuvan että aktiivisesti liikkuvan nuoren ruokavalio koostetaan samoin terveellisin periaattein.

Se mitä syöt, kuinka paljon, milloin, missä ja kenen kanssa ovat tärkeitä ruokailun peruskysymyksiä. Rento, mutta järkevä ote ravintoasioihin takaa luonnollisen suhtautumisen ruokaan.

Hyvän ruokavalion periaatteet:

  1. Energiansaannin ja kulutuksen tasapaino
  2. Aterioiden rytmitys
  3. Lautasmallin hyödyntäminen
  4. Ravintoaineiden sopiva saanti
  5. Säännöllinen juominen
  6. Arjen valinnat

 

Kunnon ruokaa nuorelle -video (4 min)

Takaisin sivun alkuun