Lepo ja rentoutuminen

On tärkeää tiedostaa, mitä lepääminen tarkoittaa sekä ymmärtää levon ja unen eri tarkoitus. Unen lisäksi tarvitsemme erilaisia levon ja rentoutumisen apukeinoja virkistäytymiseen ja jaksamiseen.

Aikataulut, kiire, tietotekniikan suuri määrä, viihde, melu, ihmisten paljous – kaikki nämä ovat tekijöitä, jotka lisäävät hermoston ärsytystilaa. Tällaisessa tilassa lepo ja palautuminen arjen askareista ja harrastuksista jää helposti puutteelliseksi. Hermoston ollessa liian kauan yliaktiivisessa tilassa syntyy erilaisia psyykkisiä ja fyysisiä haittaoireita. Näitä oireita ovat esimerkiksi päänsärky, masentuneisuus, vatsakivut ja unihäiriöt.

Mitkä ovat hyviä rentoutumiskeinoja?

Rentoutua voi monella tavalla eikä mikään tavoista ole toistaan parempi tai huonompi. Voit rentoutua, rauhoittua, palautua päivän rasituksista ja saada uusia voimavaroja valitsemalla itsellesi sopivat rentoutumismuodot.

Hyviä rentoutumiskeinoja ovat esimerkiksi lukeminen, musiikin kuuntelu ja ulkoilu. Joskus pelkkä hengähdystauon pitäminenkin riittää. Koulussa tauon voi toteuttaa esimerkiksi välitunnilla kavereiden kanssa kävellen.

Rentoutuminen ei sen sijaan tarkoita netissä ja somessa surffailua, chattailua tai kauhuelokuvan katsomista. Niillä saa toki ajatukset pois muista asioista, mutta ne eivät rentouta eli rauhoita hermostoamme. Päinvastoin!

Rentoutuneena ja levänneenä:

  • opit nopeasti.
  • ajattelet selkeästi.
  • ratkaiset pulmia tehokkaasti.
  • olet luova.
  • keskityt paremmin.
  • keksit uusia asioita helposti.
  • olet rauhallisempi.
  • kestät paineita.
  • nukahdat helposti.
  • palaudut rasituksesta.
  • et stressaa helpolla.
Takaisin sivun alkuun