Lasten ja nuorten liikuntasuositus

Fyysisen aktiivisuuden perussuositukset kertovat, millaista liikuntaa kasvun ja kehityksen turvaamiseen tarvitaan.

Yhteistä nuorten ja aikuisten suosituksessa on liikunnan monipuolisuus ja säännöllisyys. Molemmat suositukset kuvaavat terveyden kannalta riittävän liikunnan vähimmäismäärän. Liikkumalla suositusta enemmän saavutetaan enemmän terveyshyötyjä.

Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille

Kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.

Kuva 1. Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille 7–18-vuotiaille.

Lasten ja nuorten liikunnan asiantuntijaryhmä 2008. Opetusministeriö ja Nuori Suomi ry.

Nuorten liikuntasuositus − Vauhti virkistää

Nuorten liikuntasuositus on esitetty Vauhti virkistää -kortissa. Kortti kertoo suosituksen nuorten tarvitsemasta liikunnan määrästä ja laadusta. Lisäksi siinä kiinnitetään huomiota liiallisen istumisen välttämiseen.

Kuva 2. Liikuntasuositus 13–18-vuotiaille. UKK-instituutti ja Nuori Suomi ry 2008.

Liikuntasuositus kehottaa:

  • Nosta sykettä ja hengästy joka päivä. Siten parannat kestävyyttä ja jaksat paremmin.
  • Kuormita lihaksia ainakin kolme kertaa viikossa. Näin saat lisää voimaa ja notkeutta.
  • Liiku aina kun voit. Pysyt pirteänä ja ehdit enemmän.
  • Kokeile rohkeasti uusia lajeja.
  • Päätä, mitä teet ja kokeile kaksi viikkoa.
  • Ota kaveri mukaan.
  • Katso televisiota valikoidusti.
  • Aseta aikaraja ruudun ääressä istumiselle.
Takaisin sivun alkuun