Lasten ja nuorten liikuntasuositus

Fyysisen aktiivisuuden perussuositukset kertovat, millaista liikuntaa kasvun ja kehityksen turvaamiseen tarvitaan.

Yhteistä nuorten ja aikuisten suosituksessa on liikunnan monipuolisuus ja säännöllisyys. Molemmat suositukset kuvaavat terveyden kannalta riittävän liikunnan vähimmäismäärän. Liikkumalla suositusta enemmän saavutetaan enemmän terveyshyötyjä.

 

Uusi 7–17-vuotiaiden lasten ja nuorten kansallinen liikkumissuositus julkistetaan 7.4.2021.

TEKOn sivu päivittyy uuden suosituksen mukaiseksi huhtikuussa.

Katso lisää UKK-instituutin verkkosivulta.

Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille

Kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1–2 tuntia päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Yli kahden tunnin pituisia istumisjaksoja tulee välttää. Ruutuaikaa viihdemedian ääressä saa olla korkeintaan kaksi tuntia päivässä.

 

Liikuntasuositus kehottaa:

  • Nosta sykettä ja hengästy joka päivä. Siten parannat kestävyyttä ja jaksat paremmin.
  • Kuormita lihaksia ainakin kolme kertaa viikossa. Näin saat lisää voimaa ja notkeutta.
  • Liiku aina kun voit. Pysyt pirteänä ja ehdit enemmän.
  • Kokeile rohkeasti uusia lajeja.
  • Päätä, mitä teet ja kokeile kaksi viikkoa.
  • Ota kaveri mukaan.
  • Katso televisiota valikoidusti.
  • Aseta aikaraja ruudun ääressä istumiselle.
Takaisin sivun alkuun