Liikuntasuositus kokoon pienistä paloista

Liikuntasuosituksen voi saavuttaa monella tavalla. On tärkeää, että jokainen löytää itselleen mieluisen tavan liikkua.

  1. Lisää liikuntaan käytettyä aikaa.
  2. Vähennä paikallaan oloon käytettyä aikaa.

Muutokset on hyvä tehdä vähitellen: Ensin 15 minuuttia lisää liikuntaa ja 15 minuuttia vähemmän istumista, sitten vähän lisää.

Päivän liikunta-annoksen voi kerätä esimerkiksi:

  • koulumatkojen liikkumisesta: kävely, pyöräily, rullalautailu /-luistelu
  • koululiikunnasta
  • välituntiliikunnasta: pallopelit, juoksupelit, kävely, hyppely
  • ohjatusta vapaa-ajan liikunnasta: liikuntakerhot ja urheiluseurat
  • omaehtoisesta liikunnasta vapaa-ajalla: yksin, kavereiden kanssa, perheen parissa
  • arki- ja hyötyliikunnasta vapaa-ajalla: kävely ja pyöräily harrastuksiin, portaiden käyttö hissin ja liukuportaiden sijaan, kotityöt, pihatyöt

Arviointi- ja seurantakortti tueksi liikuntatottumusten arviointiin ja muutosten suunnitteluun

Terve koululainen -hanke jalosti Vauhti virkistää -neuvontakortin täytettäväksi kortiksi yhteistyössä Liikkuva koulu -ohjelman kanssa. Arviointisivun avulla voit verrata omaa nykyistä liikuntamäärääsi liikuntasuositukseen. Voit kirjata täytettävään PDF-korttiin nykyisen liikuntamääräsi ja tavoitteesi liikunnan lisäämiseksi. Voit täyttää vapaasti saatavilla olevan kortin verkossa ja tulostaa. Voit myös tulostaa tyhjän kortin ja täyttää sen perinteisesti kynällä.

Seurantasivulle voit kirjata oman liikuntatavoitteesi tämänhetkisen liikkumisesi pohjalta kuten arviointikortissa. Kortissa on taulukko, johon kirjataan viikon jokaiselle päivälle liikkumiseen ja ruutuaikaan käytetty aika. Maksuttoman seurantasivun voit täyttää sähköisesti verkossa tai tulostaa ja täyttää käsin.

 

Tallenna tai tulosta Vauhti virkistää -arviointi- ja seurantakortti

 

Takaisin sivun alkuun