Kestävyys – kyky vastustaa väsymystä

13−18-vuotiaat tarvitsevat kestävyysliikuntaa vähintään 1−1,5 tuntia päivässä. 7−12-vuotiaiden tulee liikkua vähintään 1,5−2 tuntia, ja alle kouluikäisten vähintään 2 tuntia päivässä.

10 minuuttia kerrallaan

Vähintään puolet päivän fyysisestä aktiivisuudesta tulisi kertyä yli 10 minuuttia kestävistä reippaan liikunnan jaksoista, joiden aikana hengästyy ja syke kiihtyy. Voit esimerkiksi kävellä ripeästi, pyöräillä, juosta tai hölkätä.

Koulupäivänä välitunnit tarjoavat hyvän mahdollisuuden liikunta-annoksen kerryttämiseen. Esimerkiksi koulun pihalla kävely yhdessä kavereiden kanssa kartuttaa liikunta-annosta lähes huomaamatta ja virkistää samalla mieltä ja ajatuksia.

Kerrytä askeleita

Terveyden ylläpitämiseksi päivittäin pitäisi ottaa noin 10 000 askelta. Vielä suurempi askelten määrä tuo enemmän terveyshyötyjä.

Alla olevassa kuviossa on esitetty aikuisille suositeltava päivittäinen askelmäärä. Lapsille ja nuorille vastaavaa suositusta ei ole toistaiseksi tehty.

 

Kuva 1. Kävelyn portaat. Kuva osoittaa, kuinka monta askelta päivässä riittää liikunnan hyötyjen saamiseen.

Takaisin sivun alkuun