Aikuisten liikuntasuositus − Liikuntapiirakka

Liikuntapiirakkaan on kiteytetty terveysliikunnan suositus 18–64-vuotiaille. Liikuntapiirakka kertoo terveyden edistämiseksi tarvittavan viikoittaisen liikuntamäärän ja antaa esimerkkejä liikuntamuodoista.

Aikuisten viikoittainen liikuntasuositus

Paranna kestävyyskuntoa liikkumalla useana päivänä viikossa ainakin 2 t 30 min reippaasti TAI 1 t 15 min rasittavasti. Myös näiden yhdistäminen on mahdollista.

Reipas liikkuminen aiheuttaa lievää hengästymistä. Rasittava liikkuminen hengästyttää jo selvästi.

  • Kohenna lihaskuntoa ja liikehallintaa ainakin kaksi kertaa viikossa.
  • Liiku mahdollisimman monena päivänä, ainakin kolme kertaa viikossa.
  • Vähäinenkin liikkuminen on parempi kuin ei ollenkaan.
  • Terveyshyödyt lisääntyvät, kun liikut pidemmän aikaa tai rasittavammin kuin liikuntapiirakassa suositellaan.
  • Muutaman minuutin kestoisia arkisia askareita ei lasketa mukaan liikunta-annokseen.

 

Kuva. Liikuntapiirakka. Aikuisten liikuntasuositus. UKK-instituutti 2009.

Takaisin sivun alkuun