Uppgift:

Berättelsen Lilla Nalles onda öra

Mål

Under uppgiften kommer eleverna lära sig att:

  • läkemedel har olika användningsområden – läkemedel kan lindra symtom och förebygga och bota sjukdomar.
  • antibiotikakur ska tas tills kuren är slut för att den sjukdom som behandlas med säkerhet ska botas.

 

Pojken börjar äta pannkakor. Flickan påminner om att hon har en antibiotikakur och att tabletten ska tas på fastande mage.

 

För läraren 

Avsätt en halv lektion för denna uppgift. Uppgiften stöder mål M8 för undervisningen i omgivningslära i årskurserna 1–2 och innehållsområde I5 i läroplanen. 

Utförandet av uppgiften: 

1. Läraren läser berättelsen och stannar upp på de ställen som märkts ut. Under pauserna eleverna agera enligt instruktionerna beroende på om man i berättelsen handlade rätt (X-hoppa) eller fel (Knäböj). Efter varje pausar visar läraren det rätta svaret genom att själv visa X-hoppa eller knäböj.

2. Till sist diskutera tillsammans om berättelsen och fundera på elevernas egna erfarenheter:  

  • Vad annat kan ett läkemedel göra än att lindra symtom och bota sjukdomar? (Läkemedel och vacciner kan även förebygga sjukdomar.) 
  • För vilka sjukdomar har eleverna använt läkemedel?  
  • Har läkemedlet lindrat symtomen, botat sjukdomen eller förebyggt sjukdom?

 

Berättelsen

Lilla nalle ska lägga sig och sova efter skoldagen. Mamma-nalle stoppar om honom, men lilla nalle har svårt att somna. Han har varit snuvig redan i flera dagar och han mår allt sämre och det värker i örat. Han vill emellertid inte störa mamma-nalles kvällsbestyr, så han säger ingenting till henne. (PAUS: Knäböj) 

Till slut blir värken så svår att lilla nalle ropar på mamma. Mamma-nalle känner på lilla nalles panna och den känns varm. Lilla nalle har feber. Han är ledsen: ”Då kan jag inte gå till skolan i morgon!” Mamma-nalle hämtar smärtstillande medel och ger det till lilla nalle för att lindra värken. Lilla nalle fryser och vill ha flera täcken. (PAUS: Knäböj) 

Mamma-nalle vet emellertid att det är bättre att ha det svalt när man är febrig, eftersom febern då går ner. ”I morgon går vi till doktorn”, säger hon. Följande morgon går lilla nalle med mamma-nalle till en läkare. Lilla nalle är lite nervös: ”Vad månne läkaren ska säga?” Läkaren undersöker örat. ”Du har öroninflammation” säger han. Han ordinerar en antibiotikakur åt lilla nalle. ”Kom ihåg att hela kuren, dvs. fem dagar”, säger läkaren. ”Då kommer de bakterier som orsakat öroninflammationen säkert att dö och örat blir bra igen”. Lilla nalle lovar att göra det. (PAUS: X-hoppa) 

Hemvägen går via apoteket. Lilla nalle vill själv ställa frågor om sin läkemedel på apoteket. (PAUS: X-hoppa) 

Lilla nalle räcker fram sitt recept och berättar för farmaceuten att han har ont i örat. ”Lyckligtvis verkar läkemedlet snabbt”, berättar farmaceuten. Det tar en liten stund att göra klart läkemedel. Farmaceuten förklarar hur flaskan ska skakas om innan man tar läkemedel. Farmaceuten berättar ytterligare att antibiotikakuren tas regelbundet då lilla nalle tar sitt läkemedel klockan åtta på morgonen innan han går till skolan och klockan åtta på kvällen innan han lägger sig. Hemma ger mamma-nalle flytande antibiotika åt lilla nalle. Tio milliliter av läkemedel dras upp i en spruta som lilla nalle tar via munnen. ”Usch, vad den smakar illa”, säger lilla nalle. ”Jag vill inte ta den några fler gånger!”. (PAUS: Knäböj) 

”Men så är det ju – sjukdomen kan botas endast om jag äter hela medicinkuren”. Följande morgon säger lilla nalle, ”Mamma, kan du ge mig min läkemedel så att jag blir frisk”. (PAUS: X-hoppa) 

Även om läkemedel smakar illa, tar lilla nalle den varje dag under fem dagars tid. Han dricker alltid ett glas vatten genast efter att ha tagit sin läkemedel. Läkemedel hjälper till att göra örat bra igen. Då febern har gått ner och lilla nalle mår bra, kan han återvända till skolan.

Tillbaka till toppen