Begränsa skärmtiden – håll dig pigg

Man bör högst ägna sig åt skärmunderhåll i två timmar per dag.

Med skärmtid avses tid framför TV, dator och spelkonsoler. Mycket skärmtid kan utgöra ett hinder för daglig motion eller tillräcklig nattsömn. Skärmtiden leder ofta till stillavarande och kan bidra till onödiga muskelspänningar och skadliga kroppspositioner. Dessutom småäter man ofta mer framför TV:n och datorn än annars. Detta leder till ett ökat energiintag. När man förbrukar mindre energi än man får in går man upp i vikt.

Undantaget är konsolspel och mobilappar där man rör på sig samtidigt som man spelar.

Daglig datoranvändning är en risk för ungdomar:

  • 1–2 timmar per dag ger upphov till smärta i nacke-axlar
    • nästan hälften av flickorna får besvär, pojkar lite mindre
  • 4–5 timmar per dag ger upphov till smärta i nedre ryggen, huvudvärk och ögonbesvär
    • var sjätte flicka har besvär i nedre ryggen, pojkar mer sällan

 

Mobilnacke är ett problem

Barn och ungdomar använder numera smarta telefoner, tabletter och datorer mycket. Man använder dem både i skolan och på fritiden. Särskilt den allt vanligare användningen av smarta telefoner påverkar barns och ungdomars kroppshållning, vilket kan ge upphov till besvär i stöd- och rörelseapparaten eftersom man använder smarta telefoner överallt (på bussen, i caféer, när man går) och telefonen har en mindre skärm jämfört med tabletter och datorer. Det kan förekomma strama muskler och smärtor i nacke-axlar, huvudet, ryggen, axlarna, handlederna och fingrarna.

Användningen av sociala medier påfrestar nacken och axlarna: är man framåtlutad innebär det upp till 27 kg extrabelastning.

När man använder en smarttelefon är blicken oftast riktad nedåt och man håller telefonen framför bålen. Att hålla armarna framför kroppen medför statiska spänningar i axlarna och i nacke-axlar. Detta kan ge upphov till huvudvärk och muskelvärk. Att hålla i en telefon medför spänningar i fingrarna och handlederna. När huvudet hänger utsätts nacke-axlar för kraftig belastning. Halsryggens sträckarmuskler tänjs ut medan halsryggens böjarmuskler blir kortare vilket leder till obalans varmed musklerna ger mindre stöd.

Vuxnas och ungdomars huvud väger ca 5 kg. När man hänger med huvudet i samband med mobilanvändning ökar huvudets vikt och belastningen på nacke-axlar (musklerna och ryggraden) ökar kraftigt. Huvudet kan väga hela 27 kg när man hänger med huvudet. När man använder en smarttelefon är man ofta framåtlutad och ryggen blir rund vilket innebär att rygg- och magmusklerna stödjer ryggraden mindre.

mobilnacke

Bild: Så påverkar huvudets position den vikt som nacken utsätts för. tervekoululainen.fi/Joona Sjöqvist. Ursprunglig “Pain in the neck” bildkälla.

Undvik mobilnacke

Smarttelefoner, tabletter och datorer är en del av vardagen numera, men man bör uppmärksamma hur mycket de används och i vilken kroppsposition, både i skolan och på fritiden.

Du kan undvika de skadliga effekterna av mobilnacke med följande åtgärder:

  • Rätta till kroppspositionen. 
    • Du kan använda mobilen utan att hänga kraftigt med huvudet och utan att runda ryggen kraftigt.
  • Lär dig kroppskännedom och lär dig känna rätt position.
    • Om du lärde dig fel kroppshållning redan som ung är det svårare att rätta till det när du är äldre. Föräldrar och vuxna kan hjälpa dig rätta till din kroppsposition. Du kan också besöka fysioterapimottagningen för att be om hjälp med att känna kroppens position.
  • Byt position. 
    • Använd telefonen sittande, stående eller liggande. Ändra position ofta.
  • Använd mobilen endast under begränsad tid.
    • Lämna ifrån dig telefonen och gör något annat då och då.
  • Rör på dig. 
    • Du kan röra på dig med dina vänner, i samband med hobbyer eller på egen hand; använd inte enbart mobilen.
Tillbaka till toppen