5. Move!-yhteistyö ja palveluketjut

Teeman tavoitteet

  • Tunnistan Move!-palveluketjun mahdollisuudet omassa työssäni, työyhteisössäni ja kunnan tasolla.
  • Tunnen oman kuntani toimijat, jotka voivat tukea oppilasta, jonka Move!-tulokset huolestuttavat.
  • Ymmärrän Move!n voimavarana, jolla parhaimmillaan toteutettuna on paljon annettavaa oppilaan ja oppilasryhmän parhaaksi.
  • Tiedän, miten Move!-prosessia ja sen tuloksia voidaan hyödyntää maakunnan ja valtakunnan tasoilla.

Tutustu teeman materiaaleihin, katso tallenteita ja tee lopuksi tehtävät.

 

Teeman luentotallenteet ja esitysmateriaalit

Päätösteeman keskiössä ovat palveluketjut ja yhteistyö sekä Move!n tulevaisuuden näkymät.

Esitykset on pidetty 19.3.2020.

 

Verkostoyhteistyö ja Moven hyödyntäminen – case Etelä-Karjala

hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Aija Rautio, Eksote

Tallenne Rautio (kesto 27 min) 

Eksote 2019 HYTE infografi.pdf

Esitysmateriaali Rautio

 

Move! ja fysioterapia – koulufysioterapiasuositus ja toimintamalli Saarikassa

fysioterapeutti Anu Pollari, Suomen Fysioterapeutit ry ja SoTe kuntayhtymä Saarikka

Tallenne Pollari (kesto 25 min) 

Esitysmateriaali Pollari

 

Koulu-PT toimintakyvyn edistäjänä
liikunnanopettaja Olli Kelhä, Hepolan koulu, Kemi ja koulu-PT Jari Poikela, Fysios Oy

Tallenne Kelhä ja Poikelainen (kesto 26 min) 

Liikunnan riemua – kouluPT-toimintaa Kemissä (videon kesto 1 min.) 

Esitysmateriaali Kelhä ja Poikela

 

KouluPT-toimintamalli Jyväskylässä
liikunnanohjaaja Reeta Jääskeläinen, Jyväskylän kaupunki

Tallenne Jääskeläinen (kesto 16 min) 

Esitysmateriaali Jääskeläinen

 

Move! tulevaisuustaitojen rakentajana
psykologi Satu Lähteenkorva, Psykologipalvelu Core

Tallenne Lähteenkorva (kesto 42 min) 

Esitysmateriaali Lähteenkorva

 

Kuvauksia ja uutisia Move!:n palveluketjuista

Katso Helsingin kuntaesimerkki: Minna Paajasen esitys vuoden 2020 Move!-tulosten julkistamistilaisuudesta 9.12.2020.

 

Koulu-PT

Liikkuva koulu:

Opetushallituksen Move!-mallisivut: Move!-mittaukset personal trainer -toiminnan tukena Kemissä

Kuntalehti 5.4.2019: Jyväskylä toi personal trainerit ylä kouluun

Jyväskylän kaupunki 20.11.2019: Jyväskylän kaupungin maksutonta kouluPT-toimintaa järjestetään pian jo seitsemässä yläkoulussa

Helsingin kaupungin kasvatus ja koulutus 14.3.2019: Liikunnan iloa ja hyvinvointia koululaisille personal trainerin johdolla

Helsingin kaupungin liikuntapalvelut 9.11.2017: Personal trainer kouluissa innostaa nuoria liikkumaan 

Ylen uutinen 13.10.2017: Personal trainerit tulivat yläkouluihin: Personal trainerit tulivat yläkouluihin: “Ryhti ojentuu ja huput putoavat päästä” 

Ylen uutinen 5.3.2018: Ruokarytmi kuntoon koulun personal trainerin avulla – “Lämpimät ruoat unohtuivat ja tuli syötyä enemmän karkkia”

 

Hyvinvointi- ja liikuntaneuvonta

Liikkuva koulu: Nuorten liikuntaneuvonta laajenee Etelä-Karjalan kouluissa 

Etelä-Karjalan Liikunta ja Urheilu:

Uutisvuoksi 14.10.2019: Yksilöllinen liikuntaneuvonta laajenee moneen kuntaan tänä vuonna Etelä-Karjalassa

Uutisvuoksi 12.2.2018: Imatralainen Sofia Räsänen toimii Ruokolahden koululla hyvinvointiopettajana — Hiihtoladulla ja pingispöydän ääressä on lukuvuoden aikana ratkottu sekä nuorten ihmissuhdeongelmia että kertolaskuja

 

Uusia opinnäytetöitä

Fysioterapian opinnäytetyöt LAB ammattikorkeakoulusta 2020

Fysioterapeutin rooli lasten ja nuorten terveyden, hyvinvoinnin ja motoriikan tukemisessa Lappeenrannan peruskouluissa, Tuulia Suojalehto, Rosa Salmi ja Salla Virtanen

Henkilökohtaisen tavoitteen hyödyntäminen yläkouluikäisten terveyden edistämisessä, Markus Mauno, Satumaria Muukkonen ja Annukka Oinonen

Teeman tehtävät

Move!:sta on moneksi -koulutuskokonaisuuden lukuvuonna 2019–20 opiskelleet osallistujat esittivät mieltä askarruttavia kysymyksiä Move!-asiantuntijoille ja saivat heiltä vastaukset.

Kysymyksiin vastasivat:

  • ylilääkäri Marke Hietanen-Peltola, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
  • pääsihteeri Minttu Korsberg, valtion liikuntaneuvosto
  • opetusneuvos Matti Pietilä, Opetushallitus
  • yliopistotutkija Arja Sääkslahti, Jyväskylän yliopisto
  • johtaja Tommi Vasankari, UKK-instituutti.

Tutustu kysymyksiin ja vastauksiin oheisesta tiedostosta: Move-koulutus kysymykset ja asiantuntijoiden vastaukset.pdf 

 

Tehtävä 5.1. Oman oppimisen arviointi

Arvioi omaa oppimistasi niiden teemojen osalta, jotka olet opiskellut.

 

Tehtävä 5.2. Teeman anti

Mitä ajatuksia sinulle nousee tämän viimeisen jakson materiaaleista?

Takaisin sivun alkuun