Ravinnon merkitys

Monipuolinen ruoka auttaa monin tavoin voimaan hyvin. Se vaikuttaa kehoon ja mielialaan. Ruokien ravintoaineet vaikuttavat meidän jokaiseen soluumme; mm. sydämeen, luihin, lihaksiin, verisuoniin, ihoon, hiuksiin ja kynsiin.

Ravinnon 10 vaikutusta:
Hyvä syöminen

1. tuo senttejä ja voimaa

Kasvamiseen tarvitaan monenlaisia rakennusaineita ruuasta. Syömällä monipuolisesti elimistösi kasvaa hyvin ja luusi kehittyvät lujiksi.

2. antaa energiaa

Ruoka vaikuttaa jaksamiseen ja vireyteen. Säännöllinen syöminen on tärkeää, jotta pysyt virkeänä. Virkeänä teet fiksuja valintoja päivän puuhissa. Väsyneenä taas voit sortua helpommin turhiin herkkuihin.

3. pitää pöpöt poissa

Kun syöt monipuolisesti, pysyt terveenä, eikä esimerkiksi flunssa iske niin helposti. Esim. jokaisessa kasviksessa, hedelmässä ja marjassa on omat tärkeät tehoaineensa, joilla on erilaisia vaikutuksia terveyteen. Epäterveellinen ruoka puolestaan on monen sairauden syy.

4. pitää hammaspeikon loitolla

Säännöllinen syöminen auttaa pitämään hampaat kunnossa. Aterioiden välissä ei kuulu napostella koko ajan. Kun annat hampaille lepoa ruokailujen välissä, pysyvät reiät pois hampaista.

5. pitää kiukun kaukana

Riittävä ja säännöllinen syöminen pitää hyvällä mielellä. Nälkäisenä turhat asiat voivat alkaa kiukuttamaan.

6. on nukkumatin kaveri

Syöminen vaikuttaa uneen. Sopivan kokoinen iltapala auttaa nukahtamaan ja hyvään uneen. Nälkäisenä on hankala saada unta eikä nuku hyvin. Liikaa syöminen tekee puolestaan ähkyn olon ja on tukala nukkua.

7. auttaa keskittymään

Syöminen ja juominen vaikuttavat keskittymiseen ja tarkkaavaisuuteen. Juominen on tärkeää; juo ennen kuin on jano. Nestevajaus haittaa keskittymistä ja tekee olon nuutuneeksi. Väsyneenä sattuu helpommin kömmähdyksiä ja vahinkoja. Silloin voi olla laastarikin tarpeen.

8. antaa makuelämyksiä

Ruoasta saa monenlaisia makuelämyksiä ja tuoksuja. Kokeile rohkeasti uusia ja erilaisia hedelmiä, kasviksia ja ruokia kotona ja matkoilla. Juhlaruuat ja eri maiden ruokailutavat antavat myös uusia elämyksiä.

9. on kivaa yhdessä syöden

Yhteiset ruokailut kotona ovat tärkeitä jutteluhetkiä. Myös kavereiden kanssa on kiva syödä yhdessä. Syö rauhassa, hotkiminen ei ole hyväksi.

10. on itse kokkaamista

Välipalojen ja ruuan tekeminen itse tai vanhempien kanssa on kivaa. Itse tekemällä saa laadukasta ruokaa. Suunnittele ja tee itselle kunnon iltapala, perheelle sunnuntaibrunssi tai itselle ja kaverille värikäs hedelmäsalaatti välipalaksi.

Takaisin sivun alkuun