Lautasmalli

Lautasmallista on apua hyvän aterian koostamisessa. Malli havainnollistaa, mistä perusaineksista suositusten mukainen ruokavalio koostuu ja kuinka paljon aterian eri osia kannattaa ottaa lautaselle. Lautasmallin mukaisesti koostettu ateria on monipuolinen, ruuan hyvät ravintoaineet ovat tasapainossa ja ravintoa saadaan sopivasti.

Riittävän ja monipuolisen koululounaan syöminen auttaa keskittymään koulupäivään ja jaksamaan iltapäivän harrastuksissa ja leikeissä.

Hyvä ateria lautasmallin mukaan

Kasviksia

  • puolet lautasesta
  • salaatit ja raasteet, vihannekset, hedelmät ja marjat
  • mitä useampaa väriä sen parempi
saat vitamiineja, virkeyttä ja vastustuskykyä

Lihaa, kanaa tai kalaa

  • neljännes lautasesta
  • naudan-, porsaan- tai broilerinliha, poro, kalkkuna, kalat, katkaravut
saat rakennusaineita kasvamiseen

Perunaa, riisiä tai pastaa

  • neljännes lautasesta
  • peruna, tumma riisi, täysjyväpasta
saat energiaa koulupäivään ja harrastuksiin

Ruokajuoma

  • rasvaton maito, piimä tai vesi
Riittävä juominen pitää virkeänä ja auttaa jaksamaan.

Leipää ja levitettä

  • pari siivua näkkileipää, ruisleipää, tummaa täysjyväleipää
Elimistö tarvitsee myös pehmeitä rasvoja voidakseen hyvin.

Keittolautanen

Joissakin ruuissa ainekset on sekoitettu niin, että lautasmallin käyttäminen ei onnistu. Esimerkiksi keitto-, pata- ja laatikkoruuat ovat sellaisenaan hyviä aterioita. Niissä on yleensä runsaasti kasviksia ja perunaa, mutta kohtuullisesti lihaa tai kalaa.

Takaisin sivun alkuun