Liikuntavammojen hoito

Liikuntatunneilla ja harrastuksissa yleisin liikuntavamma on venähdys tai nyrjähdys. Siksi kaikkien on hyvä osata nopea Kolmen K:n ensiapuohje. Kertaa ohje oheisen animaation lopusta:

TEKOn tietoisku liikkumisen turvallisuudesta, liikuntatapaturmien ehkäisystä ja hoidosta (2 min).

Liikuntavamman ensiapu

1. Kompressio eli puristus

Purista vammakohtaa heti käsin tai pyydä apua ulkopuoliselta henkilöltä. Puristamalla saadaan verisuonet tukittua ja verenpurkauma vamma-alueella pienenee.

2. Kohoasento

Nosta vammautunut raaja kohoasentoon sydämen yläpuolelle tai pyydä apua nostamisessa. Verenpaine laskee nostettaessa loukkaantunut alue sydämen yläpuolelle ja verenkierto vähenee vammakohdassa.

3. Kylmähoito 20 minuuttia

Sido kylmäpakkaus tai jääpussi vamma-alueelle puristuksen säilyttämiseksi. Laita kylmän ja ihon väliin esimerkiksi sukka tai pyyhe, jotta ihoalue ei palellu. Kylmä vähentää verenpurkaumaa entisestään vamma-alueella.

Takaisin sivun alkuun