Liikkumisen määrä

Reipasta ja rasittavaa liikkumista vähintään tunti päivässä

Kaikille 7−17-vuotiaille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa
liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä yksilölle sopivalla tavalla, ikä
huomioiden. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi välttää.

Suosituksen keskeiset kohdat

  • Paranna kestävyyttä 3 kertaa viikossa.
    • Nosta reilusti sykettä ja hengästy.
  • Vahvista lihaksia ja luustoa 3 kertaa viikossa.
    • Huomioi notkeus, tasapaino ja ketteryys.
  • Pysy virkeänä. 
    • Tauota runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa.
  • Lisää hyvää oloa. 
    • Liiku aina kun voit. Täydennä liikuntaharrastuksia arjen liikkumisella.
  • Palaudu päivästä.
    • Nuku riittävästi. Anna aivoille aikaa jäsentää ajatuksia ja rakentaa uutta.

Säännöllisyys

Liikuntaa pitäisi harrastaa säännöllisesti joka päivä. Liikunnaksi lasketaan kaikki liikkuminen: urheiluharrastuksen treenit (jalkapallo, voimistelu), koulumatkat (kävely, pyöräily), välitunnit (pelit, juoksuleikit, kävely, hyppynarulla hyppiminen), pihaleikit kavereiden kanssa ja hyötyliikunta (pihatyöt, kotityöt). Kannattaa valita portaat hissin ja pyörä autokyydin sijaan.

Lasten tulisi liikkua joka päivä yhteensä vähintään tunnin ajan. Liikkumista voi kerryttää useissa liikkumisen jaksoissa, joiden aikana hengästyy ja syke kiihtyy. Voit esimerkiksi juosta, hölkätä, kävellä ripeästi tai pyöräillä.

Monipuolisuus

Liikunnan pitäisi olla monipuolista. Monipuolinen liikkuminen kehittää tasapuolisesti

  • hengitys- ja verenkiertoelimistöä: kestävyys-, nopeuskestävyys- ja voimakestävyysharjoitukset
  • tuki- ja liikuntaelimistöä: lihasvoimaharjoitukset, liikkuvuusharjoitukset, hyppelyt
  • hermolihasjärjestelmää: taito- ja tekniikkaharjoitukset, nopeusharjoitteet

Liian yksipuolinen liikkuminen ei kehitä tasapuolisesti näitä kaikkia ja se saattaa johtaa rasitusvammoihin.

TEKOn tehtävä

Suunnittele itsellesi viikko-ohjelma, jossa on tarpeeksi lepoa ja sinulle mieluisaa liikuntaa. Pystytkö toteuttamaan suunnitelmasi?

Takaisin sivun alkuun