Istuminen ja ruutuaika

Istuminen on myrkkyä

TEKOn tietoisku istumisen haitoista, tauottamisesta ja vähentämisestä (1,5 min).

Omaan istumiseensa kannattaa kiinnittää huomiota joka päivä. Pitkiä istumisaikoja voi vähentää pitämällä taukojumppia tai nousemalla hetkeksi jaloittelemaan. Istumisen aikana kannattaa kiinnittää huomiota asentoon. Vaihtele asentoasi ja huolehdi siitä, että tuolisi on sinulle sopivan korkuinen.

Hyvä istumisasento on sellainen, jossa selkäsi on suora ja istut tukevasti tuolin perällä. Jalkojesi tulisi ylettää lattiaan tai jalkatukeen.

Pitkiä, yhtämittaisia istumisjaksoja tulee välttää niin koulupäivän aikana kuin vapaa-aikanakin. Yli kahta tuntia ei saisi istua paikallaan, vaan välissä pitäisi jaloitella.

Ruutuaikaa viihdemedian ääressä tulisi kertyä korkeintaan kaksi tuntia päivässä. Ruutuajalla tarkoitetaan television, tietokoneen ja pelikonsoleiden ääressä vietettyä viihteellistä aikaa. Runsas ruutuaika voi vähentää päivittäistä liikkumista tai riittävää yöunta. Kulutamme vain vähän energiaa paikallaan ollessamme. Lisäksi television ja tietokoneen ääressä tulee usein naposteltua enemmän kuin muuten. Seurauksena voi olla lihominen, kun energiaa kuluu vähemmän kuin sitä kertyy.

Ruudun ääressä istumisen määristä on käytössä esimerkiksi Likesillä seuraava liikennevalomalli:

  • Vihreä: Istut ruudun ääressä korkeintaan kaksi tuntia päivässä.
  • Keltainen: Istut ruudun ääressä 2−4 tuntia päivässä.
  • Punainen: Istut ruudun ääressä yli 4 tuntia päivässä.

VARO, ETTEI VALO VAIHDU PUNAISELLE!

TEKOn tehtävä

  • Pitäkää luokassa 2-5 päivän ajan ruutupäiväkirjaa viihdekäytöstä. Voitte käyttää myös Vauhti virkistää -seurantakorttia. Valitkaa yhdessä minä päivänä aloitatte päiväkirjan.
  • Tehkää luokan seinälle pylväsdiagrammi, johon jokainen värittää yhden ruudun jokaista viihdemedian ääressä vietettyä puolta tuntia kohden. Vertailkaa päiviä. Onko viikonlopun ja arjen välillä eroa?
Takaisin sivun alkuun