Fyysinen aktiivisuus

 

Fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan kaikkea toimintaa, joka kuluttaa enemmän energiaa kuin paikallaan oleminen. Esimerkiksi paikasta toiseen siirtyminen kävellen tai pyöräillen on fyysistä aktiivisuutta, mutta saman matka liikkuminen skootterilla ei ole. Monipuolinen arkiliikunta on tärkeä osa fyysistä aktiivisuutta. Huomioi, että liikunnalliset harrastukset ovat vain yksi osa fyysisen aktiivisuuden tasapainoista kokonaisuutta.


Tapaturmien ennaltaehkäisyn kannalta fyysisellä aktiivisuudella on suuri merkitys. Fyysisesti aktiivisen nuoren kunto on korkeampi ja vireystaso parempi kuin vähän liikkuvalla nuorella. Monipuolisesti liikkuvan nuoren kehonhallintataidot ovat myös kehittyneet ja hän selviää yllättävissä riskitilanteissa. 


TEKOn fyysisen aktiivisuuden sivulta löydät tietopaketin arjen liikunnasta ja sen merkityksestä hyvinvoinnille. Elementin tavoitteena on purkaa nuorten fyysisen aktiivisuuden suositus pieniin paloihin ja pureutua sen kokoamismahdollisuuksiin nuorten arjessa.


Tehtävillä tutuksi

Näiltä sivuilta löydät harjoitustehtäviä, joita voit käyttää opetuksen tukena. Esimerkiksi täytettävä nuorten Vauhti virkistää -liikuntasuositus on oiva tehtävä. Sen avulla mm. arkiliikunnan ja ruutuajan määrää voidaan käsitellä nuorten kanssa.


Vinkit ja linkit

Sivuille on koottu myös linkkejä muihin hyödyllisiin materiaaleihin. Tutustu esimerkiksi Nuori Suomi ry:n Haasteena liikkumattomat lapset ja nuoret -hankkeen ja Opetushallituksen Liikkuva koulu -hankkeen nettisivuihin.

 

 

Lisää kirjanmerkki ja jaa

 






TEKOn tietoisku liikkumisen hyödyistä ja vinkkejä liikkeen lisäämiseen.



Koiralenkki

 

Rantalentis

 

 

Fyysinen aktiivisuus -elementin asiantuntijat
Pauliina Husu, TtT
Anne-Mari Jussila, LitM


Osion nettitoteutus
Raija Oksanen, KM