Rinteet kutsuvat – vältä vammat ja nauti

 

Hiihtolomalla tuhannet perheet suuntaavat laskettelemaan, lautailemaan ja hiihtämään. Lumilautailu ja laskettelu ovat muutoinkin suosittuja harrastuksia. Vuosittain miljoona suomalaista käy laskettelemassa.


Laskettelu ja lumilautailu kehittävät laskijan tasapainoa, reaktiokykyä, ketteryyttä ja liikehallintaa. Kaikki liikuntamuodot altistavat terveellisten vaikutustensa ikävänä sivutuotteena myös vammoille. Urheilu- ja liikuntatapaturmat muodostavat yli kolmanneksen kaikista kevättalvella Lapissa sattuvista tapaturmista.


Laskettelun ja lumilautailun vammariskit johtuvat pitkälti vauhdista, varusteista ja vaikeusasteesta. Näiden kautta löytyvät myös keinot vammojen ehkäisyyn.

Tärkein suojaan – pää kypärän sisään

Laskettelussa ja lautailussa sattuvia vakavimpia vammoja ovat erilaiset päävammat. Rinteissä sattuneista kuolemantapauksista yli puolet johtuu niistä. Kypärä on helppo ja halpa keino vähentää päähän kohdistuvia vaurioita. Huolehdi, että kypärä on hyvin päässä.

Tutustu rinteeseen ja tiedosta vireesi

Rinteen tunteminen vähentää vamma-alttiutta. Turisti koheltaa paikallista laskijaa herkemmin rinteessä. Vierailija voi myös unohtaa ruuhkaisilla rinteillä rinne-etiketin ja vaarantaa sen myötä muidenkin laskemisen.


Temppuiluun ja akrobatiaan liittyviä riskejä voi vähentää laskemalla niille tarkoitetuilla alueilla. Aloittelevan laskijan ei kannata kokeilla samoja hyppyreitä kuin kokeneiden konkareiden.


Omat taidot tulisi tiedostaa, samoin oma päivän vireystila. Hiihtokoulussa saa asiantuntevaa opastusta taitojen kehittämiseen. Hyvä lihaskunto on perusta myös mukavalle ja turvalliselle laskemiselle. Väsymys päivän loppupuolella lisää osaltaan tapaturmien mahdollisuutta.

Välineet ja varusteet kuntoon, kun vauhti kiihtyy

Välineet ja tekniikat ovat kehittyneet viime vuosikymmeninä. Niiden myötä vauhdit ovat lisääntyneet. Vauhdikkaasta menosta kaatuessa sattuu helpommin vammoja.


Lautailussa sattuu olkaluiden murtumia ja rannevammoja. Lähes kolmannes lautailijoiden olkamurtumista sattuu hyppyjen alastuloissa. Rannevammoja voidaan estää tehokkaasti rannetukien käytöllä.

Polvet kovilla – siteiden säädöt kohdilleen

Polvivammat muodostavat laskettelussa sattuneista vammoista jopa kolmasosan.

Oikein omalle painolle säädetyt siteet ehkäisevät niin polvivammoja kuin säärimurtumia. Säärimurtumatapauksista yli puolessa side ei ole auennut kuten sen olettaisi. Ammattilaisen tekemä siteiden säätö uusien suksien ostohetkellä ja aina kauden alussa on tärkeää.

Jos rinteessä sattuu, hoida vamma hyvin

Laskettelussa sattuneissa vammoissa hoidon perustana on nopea ja tehokas ensihoito. Kolmen K:n ensiapuohje on hyvä kerrata ennen rinteeseen lähtöä. Loukkaantunut kehonosa asetetaan lepoon ja nostetaan koholle. Loukkaantunutta paikkaa puristetaan käsin tai sidoksella ja siihen laitetaan kylmää, esimerkiksi lunta muovipussissa. Jos epäillään murtumaa, on syytä tehdä röntgentutkimus.


Lue lisää laskettelu- ja lautailuvammoista sekä niiden ehkäisystä:

Lisää kirjanmerkki ja jaa

 




Tilaa uutiskirje

Tilaa Terve koululainen -uutiskirje

ja saat neljästi vuodessa tietoa hankkeen uusista materiaaleista ja koulutuksista 



Lue viimeisimmät uutiskirjeet